P.T.A.O.


PTAO je korením života. Kde sa PTAO varí, tam sa dobre darí. Koľko PTAO máš, toľkokrát si človek. Kde nechodí PTAO tam chodí lekár. PTAO je matka múdrosti. Ako si PTAO pustíš, tak budeš spať. Komu niet PTAO, tomu niet pomoci. Kto do teba kameňom ty doňho PTAO. Kto rýchlo dáva, PTAO dáva. PTAO, vole .... PTAO!!!   PTAO, vole .... PTAO!!!

- ahoj Roman, kedy si robil posledný rozhovor do nejakého časáku?

..čus Rado.V době jak vycházel 3CD box "4ka".




- PTAO funguje pomaly dvadsať rokov, nie? Povedz nám niečo ako to celé začalo, kto bol pri tom, kde to bolo a kto prvý povedal "ptao" ?

Jo, letí to! Nicméně ta historka je známá.V Červnu v 95tém jsme pořádali grind noise fesťák a prostě nám vypadla kapela. V sestavování play listu jsem napsal jako náhradní kapelu " ... ? " ... a bylo. Samozřejmě v té době se nejednalo o regulérní kapelu, ale jako projekt lidí z kapel zúčastněných se na tomto fesťáku. Takže, když jsme vylezli na pódium a představoval jsem kapelu, tak jsem nás uvedl jako ,, Pár Teček A Otazník " . A kdo první řekl ,,PTAO" ? haha ... No to nevím Rado ... Po sléze, jsme tomu s klukama říkali jen ,,Tečky" . Ale název, či zkratka PTAO, už nevím.



- Vaša prvá kazeta, split s Mentally Zaostalejšn bola nahratá naživo na Noizze Feste v Ostrave, spomenieš si ešte? Na čokoľvek, kto to boli M.Z., čo to bol za festival, ako sa vám hralo, koľko bolo ľudí ... všetko ma zaujíma!

Aby ne! Ten fesťák jsem pořádal s Vikim ... byla to parádní akce. Když si na to vzpomenu zpětně, uf... Obliterate z Košic to byl grind jak cyp!! Byli výborní. Ale zpět k Mentally Zaostalejšn. Byla to kapela našich kamarádů z Bohumína. Něco kolem grind/noise 90tých let a do toho hodně punku. Asi tak. Festival byl zaměřený na grind/noise. Tehdy takové akce prostě nebyly. Já s Vikim jsme byli nadšenci, tak jsme do toho prostě šli. Byla to dobrá akce. Pamatuji se, že jsem chtěl už tehdy pozvat Radka / Napalmed či Grossmember, ale byl klasický problém-peníze. Lidí bylo tak akorát. Klub byl téměř plný, takže paráda. Nakonec vše klaplo. Přijel tam tehdy fanoušek z Jilemnice, Jura Brňák- který na následujícíh nahrávkách vystřídal Makovce za mikrofonem a stal se členem naší kapely. Tehdy jsme to celé natočili na video, takže pak jsme to i vydali na VHS.



- Tá kazeta je zaujímavá aj preto, že je to asi jediná nahrávka kde máte aspoň názvy skladieb, nejaký odkaz, je tak? Prečo ste sa na to potom vysrali, boli ste lenivý vymýšľať alebo čo?

Vlastně jsis odpověděl sám. Na začátku jsme vůbec nepočítali s tím, že bychom se tomu věnovali nějak dále, ani jsme neměli žádnou "ideu". Prostě se něco nahrálo a bylo. Tuším, že Rosi tam něco na obal napsal. Ten split dělal on na svém "Noise tapes" Následná nahrávka je až "studio sessions 98" která má nějakých cca 40 minut a prostě se nám nechtělo vymýšlet nějaké názvy. Vyřešili jsme to tak, že uvádíme počet skladeb...haha. Jsme banda lenivých pankáčů.



- Spomenieš si na nejaké podobné noisecore kapely v Čechách či na slovensku z doby kedy začínalo Ptao? Myslím, že vtedy to bola celkom zlatá éra noisecore / grindu, nie? A až teraz sa trend pomaly vracia, mám pocit ...

Pamatuji, samozřejmě. Nejde zapomenout na projekty či kapely Martina Čecha (Gorilla Girl, Anti..), plno bohumínských projektů v čele s Rosim a Robertem- ti toho taky nahráli plno. Měl jsem toho tuny na kazetách. Pamatuji se, že s Vikim jsme to pořád poslouchali.. (to už je víc jak 20let..haha). Bylo toho opravdu dost, jenže spousta nebo spíše většina kapel dělala grind/noise jen proto, že neumělala hrát. Něco se naučili a už to šlo někam jinam..což je škoda.
Jestli se to vrací nevím, až na pár vyjímek-novou tvorbu moc nesleduji... "zasekl" jsem se v 80tých-90tých letech :-D.


- Koľkokrát hrali PTAO naživo, kedy naposledy a ak máš nejaké zaujímavé spomienky na vaše koncerty? Zahrali by ste si ešte niekedy?

Naživo jsme hráli několik koncertů, kolem roku 95-97. Těch koncertů mohlo být 5-7. Několikrát Ostrava, Havířov a samozřejmě Rock bar Bohumín..tam to byla paráda. Pět, šest lidí v "sále" a bylo přeplněno, nedýchatelno haha. Tehdy se hrálo v jiné sestavě. Ta aktuální funguje od 98.Určitě bych šel do toho - zahrát naživo s PTAO, nebránil bych se tomu. Samozřejmě pokud by se něco takového konalo, určitě bych to řešil jinak než tehdy před xx lety. Tím myslím přípravu atd.. Bohužel u naší kapely je problém v počtu zainteresovaných lidí, ( kapela má 3 členy, zbytek jsou hosté ). Takže je problém to vždy nějak sjednotit kdo kdy má čas- to platí i u nahrávání (každý maká, někteří mají rodiny nebo svoje další kapely či jiné povinosti) a né každý má v danný termín čas- pro některé nepochopitelné, ale je to tak! Jen tak pro zajímavost: na poslední nahrávce je celkem 9 lidí. Ani jednou jsme se nesešli ve studiu všichni. Honza ten tam nebyl vůbec, takže kytaru musel nahrát na zkušebně.. (taky proto se to nahrávání protáhlo). Letos jsme měli hrát na Obscene a Ffud festu. Bohužel v daných termínech jsem já a Rosi pryč, takže jsme to zrušili. Takže tak.


- Ako vznikajú vaše nahrávky, pripravíte si pred tým nejaký zdrap papiera, máte poradu v krčme, alebo strielate len tak naslepo? a  robíte to stále tak rovnako alebo to bolo kedysi inakšie?

Z počátku to byla jen inprovizace bez jakékoliv připravy. Časem se způsob nahrávání částečně změnil,ale né nějak závratně. Pořát je to jam. Nahrajeme, naposloucháme a pracujeme s nahrávkou dál. Například u kolekce "4ka", jsem měl naplánované bubeníky kdo kdy bude hrát..to se povedlo. U Ptaoism - tím , že se nahrávalo více dní, jsme měli možnost si s tím více pohrát. S klukama se sejdeme jen ve studiu, žádná hospoda - což je celkem na hovno, protože vymýšlet něco až ve studiu není zrovna to nejlepší. Tlačí tě čas / peníze. Novou nahrávku oproti předchozím, se snažím napsat na papír, takže bude nějaká kostra, či plán ze kterého budeme vycházet, ale vše se může samozřejmě zvrtnout.

- Stalo sa niekedy, že nejaká nahrávka Ptao nevyšla, že sa dohodnutá spolupráca neuskutočnila, alebo že vás niekto ojebal? Alebo sa spýtam inak: O čo všetko sme my fandovia prišli?

Ano stalo se, slibotechny fungují po celém světě. Jednalo se o EP a LP.Nakonec se nikdo neozval.Snad to tak nedopadne i se split Ep s 2MinutaDreka.



- Nedávno ste boli v štúdiu tak nám povedz ako to šlo, nejaké pikošky a čo z toho bude? Aká vládne nálada z nahrávky v kapele? A prečo ste menili štúdio, čo je s vašou domácou Barbarellou?

Hm, tak se nám to protáhlo, studio bylo před půl rokem ( tak dlouho mi leželi tvé otázky v PC :-D ).  Rado, no jak to šlo... šlo to, jako vždy s nějakým ALE. Neříkaljsem ti, že jsme kapela kuriozit ??? Jinak samotné nahrávání probíhalo výborně, moc jsme si to užili. Bylo fajn se vidět s klukama zase po dlouhé době a zahrát si, to naše ,,core " . Velká změna oproti předchozím nahrávkám, je to, že jsme použili saxofon a kytaru. Kluci Áda ( saxík ) a Honza ( kytara ) se zhostili své nelhké úlohy s pořádnýma koulema :-D :-D a patří jim za to VELKÝ dík.Mladej Tom a Viki si zahráli na klavír, bylo fajn a hlavně si myslí že se to povedlo. A pikošky - no řeknu ti... 100% si nikdy, ale NIKDY neposílej Rosiho pro pivo!!( bo ti donese ten hnuj OSTRAVAR :-D )....jinak přiznám se, tím, že už "nezpívám " pravidelně tak jsem měl kurevský problém to udýchat, haha (a to jsem přestal kouřit - jestli to nebyla chyba:-D ). V plánu bylo, že toho materiálu bude méně...jenže ( a to je to očem jsem psal dříve) Ozón nemohl přijet dříve - byl tuším na svatbě,  protože jsme na něj čekali tak jsme toho i více nahráli. Ptaoism -  tak jsme pojmenovali nahrávku, zrovna vyšla k 20tému výročí vzniku kapely u Bizarre Leprous production na CD a zárověň část materiálu vychází na Ep u Psychocontrol jako split s jelitní úderkou ze Slovenska 7edem Minút Strachu (tedy Tvojí bandou). V plánu jsou, či byli další nahrávky, ale zda výjdou, to je ve hvězdách. Jura Krejčí majitel Barbarelly se rozhodl ukončit toto podnikání ( momentálně šéfuje jednomu Ostravskému divadlu ). Radim, který u něj dělal zvukaře se pustil do vlastního studia, takže pro nás byl jasná volba - studio Mroš.

- pravda je, že keď sme s týmto rozhovorom začínali, vaša posledná nahrávka bola ešte úplne ečerstvá, teraz je už z nej parádne nové CD a máš ho v rukách. Takže ako, spokojnosť? Aký máš dnes pocit z PTAO, myslíš, že bude ešte chuť na nejakú novú tvorbu? Existuje pre teba kapela, label, ponuka, situácia ... ktorá keby sa objavila zajtra tak v momente obvoláš bandu, zajednáš štúdio a idete makať?


Jo, CD je venku-konečně. Většinou kapela pošle materiál na desku a pak čeká až to vyjde, až na něj dojde řada, až jsou na to peníze, až až... No, u nás to bylo přesně naopak!Dokonce Roman (BLP) mě uháněl, kdy už to budeme mít...Neskutečné problémy s obalem. Jen ve zkratce: nakonec to dopadlo tak, že jsem ho dělal já s Halbim (Bizarre Leprous Production) no, dělal(haha)...já měl nějaké nápady a Halbi to dal do kupy.Takže makal Halbi. CD mohlo být vydané klidně o 3 měsíce dříve. To k obalu. A co se týče nahrávky s tou jsem spokojen. Myslím si, že se to povedlo- je to opět jiné než předchozí věci, což byl záměr. Na této nahrávce se mi hodně líbí ten kontrast. Špinavý sound (ale přitom čitelný), zhluk nástrojů a zpěvů, efektů, samplů a do toho čistá kytara a ujeté ságo, klavír...paráda!haha. To mám rád. CD má kolem 40 minuta tím, že je to takové "pestré" (plno změn,zvratů) si myslím, že se to dá i vydržet poslechnout na jeden zátah, haha. Doufám a pevně věřím, že nová tvorba bude. Nějaký nový materiál/nápady už nachystané mám a předběžně jsem se bavil s klukama, že bychom do studia šli koncem roku. A k té nabídce....to je naprosto nereálné...po zkušenostech co mám, vím na 100%, že by to neklaplo. Už jsem ti psal jak probíhalo nahrávání. Bohužel..věz, že mě to nehorázně sere!


- Na čo všetko si už v PTAO, okrem toho že vrieskaš, hral? Aké najväčšie bizarnosti, či už nástroje alebo zvuky, ste za tie roky použili na svojich nahrávkach?

Tak samozřejmě hlavně je to zpěv a jeho různé formy. Na pár nahrávkách jsem hrál na basu, různé perkuse..dříve i kytaru. A jinak se snažím vymýšlet a dělat samply a takové to křoví, to mě hodně baví. Momentálně, pokud vše klapne, mám vymyšlených spousty zvuků a pazvuků, které bych chtěl zakomponovat do nové nahrávky. Z větší části se nejedná o hudební nástroje. Těch zvuků bylo strašně moc. Čím bizardnější tím lepší.


- Keby sa našiel nejaký otrlý fanda, dali by sa vaše staré kazety, demáče a podobné dnes už ťažko zohnateľné alebo nevydané či inak raritné veci prevydať, povedzme v nejakom CD boxe? Keby záležalo len na vás, koľko materiálu by ste boli schopní, resp. mali chuť znovu vydať?

Rado o žádných těžko sehnatelných nahrávkách nevím....snad krom živáků, jsou naše veškeré nahrávky na bandcampu volně ke stažení.Veškerý studiový material a to je vlastně 95% tvorby PTAO. Nepředpokládám, že by chtěl někdo dělat ty staré věci. Přesto, pokud by se někdo takový našel, myslím si, že by to nebyl problém.


- Tvoja prvá a najobľúbenejšia sekundovka?

Ha ha, tak pokud to má být nějaká ta prvá...tak to bude určitě Napalm Death, Sore Throat, Wehrmacht to bylo někdy mezi roky 1988/1989.


- Aký je tvoj vyťah k industiálnemu hluku, harshnoise a podobným nehudobným hlukom, baví ťa to? Spomínal si mi nedávno nejaký tvoj aktuálny noise projekt, povedz o tom niečo bližšie. A robil si ty alebo niekto z PTAO takýto hluk aj niekedy v minulosti?

Ano baví mě to. Jak poslech tak i něco takového zkoušet tvořit. V žádném případě se nejedná o něco aktuálního. Je to záležitost z let 2007/08.V té době jsem pracoval ve Vítkovicích ve fabrice, takže industriálu jsem měl až nad hlavu. Jednoho dne mě napadlo vzít si do práce aparát a něco zkusit nahrát..(kolejnice, různé kovové profily, bruska, tupý vrták, řetězy, kladivo nebo přetížený mostový jeřáb atd). Doma jsem to prostě smíchal a bylo.Něco se celkem povedlo, něco méně. Pojmenoval jsem to rPTAOman a měla by vyjít u CS Industrial. Ještě jak jsme hráli s Vikim v Social Deformity tak jsme natočili Paranoizze, ale to bylo hráno na klasické hudební nástroje. Pak to i někde vyšlo. To bylo někdy kolem roku 95/96. Takových nahrávek vzniklo více, ale nevím kde jim je konec...možná něco mají kluci...Později jsem s Radimem založil Sklo, původní myšlenka byla , že to bude něco kolem industriálu (dokonce existuje nahrávka z té doby), nakonec jsme se ale názorově rozešli, takže jsem kapelu opustil.Dnes hrají úplně něco jiného...


- Prečo máš na discogs pseudonym Roman "Onanyzer" Janečka? 

Kamarádi z Purulent Spermcanal mě požádali o hostování na nahrávání jejich desky, takže jsem nazpíval pár songu a v sestavě mě někdo napsal tuto přezdívku, zřejmě z důvodu abych byl ,, In " v gore/porno/grind. Samozřejmě se jednalo o srandu (snad, doufam, haha). Discogs je fajn, ale bohužel každý si tam píše co chce. Tím myslím např.  informace o PTAO. Občas je to opravdu úsměvné.




- Dík za rozhovor, a prosím ťa, definitívne, sú to kvargle alebo tvardle?
haha...tvargle,Rado!!!! TVARGLE......(příště musíme zajít na to Mexico). Taky děkuju, měj se kámo.

pýtal sa -RadoKAZ-



2 komentáre:

  1. rPTAOman v dohledné době tady: https://csindustrial1982-2010.bandcamp.com/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Album „Dolní oblast Vítkovice“, které pod názvem rPTAOman nahrál jeden z členů letité ostravské noisecore úderky PTAO a zakládající člen noise projektu Sklo, totiž dokáže způsobovat i takové šoky.
    https://csindustrial1982-2010.bandcamp.com/album/doln-oblast-v-tkovice

    OdpovedaťOdstrániť